2012. november 12., hétfő

Szójajoghurt

Valószínűleg nem én vagyok az egyetlen, akit felháborít a szójatej és egyéb származékainak arcátlanul magas ára (pedig könnyebb otthon babot tartani, mint tehenet- ez nem verseny...?) és "különleges táplálkozási célú élelmiszer"-ként való kezelése. Egyéni vélemény, hogy szerintem a környezet számára kímélőbb, és az embernek is sokkal hasznosabb anyag, mint a kihipózott, újrazsírozott, hiperhormonizált és ultrakiherélt "tej" ami a háború óta nem tudja levetkőzni az egészségesség látszatát. Nem mondom, ha talán egészséges, boldog tehenektől kapnánk az egészséges és feldolgozatlan levüket, hasznos lehetne, de így csak egy híg ipari lötty, aminek még mindig bedőlnek.
Valószínűleg ezért is vagyok rá érzékeny. Az izolált tejsavófehérjére, tejfehérjére, tejcukorra nem produkáltam gondot- mégis a tejtermékek jó része kikészít, ennek oka nagy valószínűséggel valami bocibaci vagy csak simán az, ahogy fel van dolgozva.

Úgyhogy marad nekem a szója, vagy az időszakosan, kísérleti jelleggel kipróbált néhány tejtermék- furcsa módon némelyikkel nincs gond, másokkal öt perc alatt kiderül hogy van. Fura.
Na mindegy. Szóval szójajoghurt. Király.


SZÓJAJOGHURT
- kicsivel kevesebb szójatej, mint amekkora termoszunk van. Minél zsírosabb, annál jobb.
- élóflórás joghurt vagy szójajoghurt vagy joghurtoltó

A szójatejet negyvenfokosra melegítettem, és belekevertem két evőkanál sparos natúr joghurtot, de persze mást is lehet, meg van oltó is, azt természetesen a saját alkalmazási szabályai szerint tessék használni. Ezt egy ikeás, egyliteres termoszba öntöttem. Egy éjszakát állt, majd reggel kiráztam az üvegből. Szépen összeáll, kocsonyás, illatos, savanyú! Magam is meglepődtem, tekintve, hogy az első próbálkozás nem sikerült valami jól. De annak fényében:

- áztatott babból, melegen főzött, nagyon gondosan ledarált és leszűrt tejet kell készíteni, az áztatatlan babos verzió itt híg lesz és vizes.
- csak a szójatej jó, mandula-, zab-, kókusztej nem.
- kicsit lecsöpögtetve görög joghurtot megszégyenítő utánzat.

Állagra kicsit "homokosabb", nem olyan homogén, mint az igazi joghurt, de szerintem kiváló pótlék, nagyon elégedett vagyok az eredménnyel! Barna cukor, xilit, lekvár, gyümölcsök, fahéj, müzli, minden mehet bele, mintha csak sima joghurt lenne!

(ja, és: 200 ft 20 deka tellér szójabab, az 3 l szójatej, az 3 l joghurt 200 ftért, plusz az oltó. Egy kétdecis pohár szójajoghurt 350 ft. csak összehasonlításképp)

6 megjegyzés:

  1. Mostanában hol kapni oltóanyagot? Legalább tíz éve egyszer Ausztriában láttam bioboltban többféle oltóport, tehéntejhez, kecsketejhez, szójatejhez - lehet, h. máshoz is.( Ez Grazban volt, mondom, sok éve.)
    Nem vagyok oda a szójatermékekért, de egy pudingot-joghurtot szívesen megennék olykor, ha nem kerülne 3-4-szer annyiba, mint a tehéntejből való.
    És gratulálok!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm- de mihez?:)

      Bioboltban és sajtszaküzletben láttam neten oltót, úgyhogy talán nem lehetetlen venni, de rám is néztek már furán, mikor kerestem személyesen- sajnos a legbiztosabban beszerezhető az az élőflórás joghurt, de megértem, ha valakinek az a nagyon kevés is gondot jelent egészségügyileg.

      Törlés
  2. Szia! Hát irigykedve nézem a Te joghurtodat, mert nekem sajnos nem sikerült. Látom, ahogy kinyitottam a termoszt, híg, vizes lé, az alján volt egy darabka massza, ami összeállt. Gondolom az is csak a joghurt kefirgombával, amit beletettem. lehet, hogy a kefirgomba, rögtön bedöglött a hő hatásától....Szóval zutty...pedig ázott egy éjszakát a bab...az is lehet, hogy most nagyon letisztítottam a héjától, szinte mindet leszedtem. Este azért beáztattam egy másik adagot.....

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. sajnálom!
      Lehetséges problémák: túl meleg volt a tej, mikor a joghurt belekerült. Max 42 fok körüli lehet.
      A héjleszedés nem gond.
      Aztán lehet, hogy a joghurt nem volt megfelelő- 'élőflórás' feliratú joghurt volt?
      Másik, ha az illatán érezted, hogy savanyú, még megpróbálhattad volna gézen leszűnrni- hszen ahogy mondtad, híg, vizes lé- ez arra utalna hogy azért a kicsapódás és a "savó" kiválása megindult...
      Nagyon sajnálom hogy nem sikerült! remélem legközelebb menni fog!

      Törlés
  3. Most csináltam a 2.adagot, amiből megint túró lett. hogy hány fok? szerintem túl sok, be kell szereznem egy fokmérőt. Ahogy beletettem az élőflórás joghurtot, meg a gombákból is, abban a percben összeugrott. igazi túró alapanyag.
    az a baj, hogyha ezt a képet meglátom fent, késztetésem lesz rá, hogy megint megpróbáljam, de csak majd a jövőhéten..... irigyellek...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nagyon sajnálom, hogy nem jött össze! Tényleg nem értem, sok olyan faktor lehet amire nehéz ügyelni!
      Nekem tényleg másodjára sikerült...
      hm, lehet nem ártana egy kis plusz kutatást végeznem a témában...

      Törlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...