2012. március 9., péntek

Istentelen pogácsa

Még zsenge vadhajtás koromban ez volt a kedvencem a menzán. Igen, a menzán. Baromijó menzánk volt. És a "gulyásleves (marhából!), pogácsa, banán" menüsornál csak a "palócleves (ugyancsak marhából), csokis csiga, gyüm(ölcs)" összeállítást szerettem jobban. Két, oltárinagy tenyérnyi zsíros, szaftos, levelekre szedhető, ropogós tetejű langyos élesztőillatos pogácsát adtak. Imádtam. Aztán nagymamám pogácsareceptje és a menzás csodapogácsa kikuncsorgott receptje, mint kiderült, csak abban tér el, hogy egyikben zsír van, másikban margarin, plusz, a méret, ami sokat számít abban, hogy a közepe mennyire szaftos és fogalávaló. de kiderült a titok. Én meg kiadom, tróger alak. De tényleg, ez a legeslegjobb pogácsa a világon. és tényleg istentelen. ennyi zsírral...!

POGÁCSA
fél kg. liszt
25 deka zsiradék (zsír vagy margarin) szobahőmérsékleten, vagy kicsit megmikrózva
1 dl tej
fél kocka élesztő
1 ek só
1 tk. cukor
15 deka sajt (vagy 2 óriási fej hagyma, mert fél kg sajtosat, és fél kg sült hagymásat is készítettem)
2 tojássárgája (bevallom, én két nagy ek. lenmaglisztet használtam egy deci vízzel, de persze aki nem böjtöl vagy vega, természetesen tojással csinálja, de spórolásnak sem utolsó a lenmagliszt használata)
2 dl tejföl

az élesztőt a langyos cukros tejben felfuttattam (+a lenmaglisztet forró vízzel öszzekevertem), kimértem minden hozzávalót. A lisztet összekevertem a sóval, mélyedést túrtam a közepére, és minden egyéb nedves cuccot ide öntögettem. Összekevertem és jól kidagasztottam a lágy, zsíros tésztát.
20 perc kelés után 20 percenként hajtogattam, háromszor, mégpedig eképpen: a tésztát kb A/3-mas méretre nyújtottam. Jobb felől a harmadát behajtottam középre, ennek a tetejébe a bal felőli harmadát. A téglalap alulsó negyedét felhajtottam egy képzeletbeli középvonalhoz, és a felső negyedét is. Majd a középvonal mentén ráhajtottam a felső felet az alsóra. Én így tanultam, nekem ez a szent, persze lehet, hogy hautecuisine szempontjából nem helyes, de nem izgat.
Nos, az utolsó hajtogatásnál a kinyújtott tésztára reszeltem a sajt felét (és rászórtam a sült hagymát), hajtogattam, majd ujjnyi vékonyra nyújtottam. becakkoztam a tetejét és lekentem vízzel, majd megszórtam a reszelt sajt másik felével (vagy szezámmal).
kiszaggattam egy felespohárral, és sütőpapíros tepsiben, kb 200 fokon 15-20 perc alatt aranyosra sütöttem őket.
tomi szerint rettentő, nem állíthatunk be venségségbe ezekkel, úgyhogy azóta is falja, hogy eltüntesse hatalmas konyhai baklövésem bizonyítékát...:)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...