2012. január 19., csütörtök

Hummusz

Tegnap fészbúkon írtam, hogy T. kérésére hummuszt készítettem. Hát igencsak meglepődtem, mikor elémállt, hogy kérne- a pörköltön nevelkedett kis pocca ennyire rászokott az én dilló étkezésemre? hát ezekszerint igen, és minden szándék nélkül. Jól is esett. Csináltam is hummuszt rögtön:)

HUMMUSZ
- két marék csicseriborsó (kb. 130 ft, egy zacsi harmada kb, szép kis india, 400ft/fél kg)
- 2 gerezd fokhagyma
- fél tk só
- só sok tekerésnyi friss bors
- egy deci főzőlé (borsóé)
- 1 dl olívaolaj vagy akár több is (kb 160ft, extraszűz 1200ft/750ml, tesco)
- fél citrom leve (60ft, tesco, fele 30)
- 2 nagy tk. szezámmag KELL!! (nem emlékszem, de sztem kb. 30 ftra jön ki a két tk...)

A borsót egy éjszakára beáztattam, majd friss vízben feltettem főni. Nem tudom, mi ez a mítosz a csicseriborsó körül, hogy 3 óráig kell főzni meg mittomén, nekem áztatás után mindig kb. háromnegyed óra alatt finom puhára, babosan "omlósra" fő. A borsót leszűrtem, a levéből kicsit félretéve, és hideg víz alatt gyorsan lehűtöttem, persze aki ráér, hagyhatja is kihűlni, de akkor picit ki is szikkad. Eközben T. mozsárban tahinit őrölt a serpenyőben, szárazon, enyhén pirított szezámmagból.

(egyébként tahinit csinálni ennyi és nem több- egy jó öntöttvas- vagy porcelánmozsárban szépen türelmesen őrölni kell a magokat, csupán a mozsártörő saját súlyával. Ez Japánban a vegán buddhista szerzetesek számára napi két órás meditációs gyakorlat!)

Visszatérve a hummuszhoz: Mikor megvan a tahini, késes aprítóba borítottam a borsót, a megpucolt fokhagymagerezdeket, egy pár ek. főzőlevet, jó nagy "gluttyintásnyi" olívaolajat, tahinit és sót. Krémesre turmixoltam, Esetleg időközben lehet hozzá adni kis főzőlevet, ha nehezen indulna be. Eztán a krémet ízesítettem borssal és citromlével, és újabb keverést adtam neki. Extra olívaolaj nem árt, annyit fel tud venni, mint a fene! Csak hát ugye az erős íze miatt érdemes óvatosan öntögetni.
Egy éjszakát pihent a hűtőben, ma reggel abonettre kenve, kis csilivel meghintve ettük. rettenet finom!!
Csupa rost, fehérje, egészséges olaj.
ár: 320 ft, másfélszer annyi krémért, mint ami műanyag tálkákban jobb szupermarketekben 600 ft körül kapható. és sokkal finomabb is!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...