2011. október 18., kedd

Chilis bab sokféleképpen

Gyakran csinálok csilisbabot, és nem igazán izgat, ebből mi számít eredetinek és mi nem. Egy olyan országban, ahol a milánói és a bolognai mártás közti különbséget a konzervgomba jelenti, egyébiránt felvizezett aranyfácánról van szó, a csilisbab eredetiségét kutató törekvéseket valahogy nem tudom nem nevetségesnek tartani. Persze, akinek nem inge, ne vegye magára, de több olyan mellverővel is találkoztam már, aki felháborodik azon, hogy az üveges (!) bolognaiban répa van, de köti az ebet a karóhoz, miszerint a csiliben nincs kukorica. Akkójóvan. Szerintem még a texasiak (mert az azért tuti, hogy manapság a csili nem mexikói, inkább amerikai...  Az eredeti őscsilisbabról annyit tudok, hogy mexikói feketebab és füstölt hús paradicsomos-csípőspaprikás egyvelege volt, de a 19. század végétől inkább amerikai cowboy-, mint mexikói tehenészkaja) sem ragaszkodnak egy bizonyos recepthez. Ami azért pl a milánóinak és a bolognainak van... szóval mi került messze a fájától...?
Tehát, a csilisbabot lehet sokféleképpen csinálni, adok több receptet is: egyszerűt, vegát és olcsót, valamint alternatívákat a hangulat szerinti felturbózáshoz.

CHILIS BAB 1., a kommersz konzervbetyár
- 1 konzerv vörös vesebab (160 ft)
- 1 konzerv kukorica (140 ft)
- 30 deka darált marhahús (sztem klasszisokkal finomabb, és jobban megéri, mint a malac, de aki azt szeretne, az használja nyugodtan) (450 ft)
- 1 konzerv kockázott paradicsom (160 ft)
- 1 nagy fej hagyma
- 3-5 gerezd fokhagyma
- csilisbabfűszer ízlés szerint, én leírom a sajátomat.

Mindenekelőtt a csilisbabfűszer: 1 rész római kömény, 2 rész szárított oregano, 1/2- 1/3 rész chilipor, 1/2 rész koriandermag, 1 rész paprika, 1 rész bors, esetleg 1 rész sötét kakaópor. Ezt mindig magam csinálom, só nélkül, mozsárban. Kakaót általában nem teszek a fűszerbe, inkább külön adom hozzá, igazán a színe miatt van értelme, és hogy ál-autentikusabbá tegye a dolgot. Nem mondom hogy rossz, de abszolút elhagyható. Ez nem egy túl csípős fűszer, természetesen a csili aránya szabályozható. Én szeretem, ha kellőképpen fűszeres, de ezzel együtt marad bőr a nyelvemen.
NNos, felaprítom a hagymát és 2-3 ek olajon dinsztelni kezdem. Mikor már üveges, hozzányomom a fokhagymát, és hozzáadom a darált húst, együtt jól lepirítom. Beleöntögetem a fűszereket, a konzerveket, felöntöm kis vízzel, hogy ellepje a dolgokat, és fedő alatt, alacsony- közepes lángon rotyogtatom kb. 30-40 percet, míg összeáll az egész. Sózás ízlés szerint. Tadá!

CSILISBAB 2, a vega
Ugyanaz, mint a fenti, csupán darált hús helyett negyed órára meleg vízbe áztatott, majd kinyomkodott szójagranulátumot teszek bele. Ha nem tudnám, hogy nem hús, fel se tűnne. Kellő fűszerezés mellett persze.

CSILISBAB X, ahogy tetszik
Szokás felturbózni a csilisbabot erős barna sörrel, egy löket kávéval, vagy pár kocka nagyon sötét csokoládéval. Nem így együtt persze. Jól néz ki, ha vörös és fehér vesebab is van a kajában. A kukoricát gyakran elhagyják, mert túl kontrasztosan édes. Hát szerintem akkor, ha nem fő benne a cuccban elég ideig ahhoz, hogy átjárják az ízek, de természetesen ízlés dolga ez is. Én a legegyszerűbb, konzervbetyár csilisbabot szeretem tejföllel enni, de vannak, akik szerint ez is szentségtörés. Szerethető benne még a chipotle (egyszer vettem, jó cucc, de hamar elfogyott) vagy a füstölt pirospaprika (sose volt, ezt szokták mondani chipotle helyett). Ja, meg persze az sem rossz ötlet, ha vki a babot maga előfőzi, de szerintem lehet kapni olyan normális minőségű és nem brutáldrága konzerveket, amik azért megspórolják nekünk a fáradságot. Persze mindemellett lehet több és többféle hússal készíteni, akár füstölttel is vagy kis szalonnával. Még mindig közelebb lehet a valósághoz, mint a gomba-nemgomba eset.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...