2011. június 4., szombat

DNK-kenyér evolúció!!!

Pár éve tombol a DNK-kenyér a blogokon és a neten, és ezer meg ezer "megcsináltam, soha többé nem veszek bolti kenyeret" fogadalom után kíváncsi lennék, hányan sütik még mindig a dnkt. Én személy szerint türelmetlen vagyok vele. És nem szeretem, hogy a jénai aljából vagy ki kell vésni, vagy lötyögős marad a közepe. Meg azt se, hogy váratlan kenyérelfogyás esetén semmire nem megyek vele.
Forrás: http://www.chindeep.com/


Viszont. Találtam egy könyvet, ami valójában nem olyan nagy ötlet: bazinagy adag dnk- tésztákat kever be és 2 hétig hűtőből fogyasztgatja és használja fel lassan. (ja, angolul van. Ha valaki ismer olyan kiadót, aki kiadná magyarul, szóljon, mert lefordítanám! Szakmába és hobbiba is vág!) Tuti tipp, de erre sok dnks biztos rájött már (nem szégyen, ha nem, ezelőtt én sem). Ami viszont az igazán király ebben a könyvben, hogy nemcsak a 3csliszt-1,5csvíz-1tksó-1/4tkélesztő eléggé egysíkú vonalán mozog, hanem írói kifejlesztettek mindenféle magos-lisztes, rozsos, kicsit barna, totál barna kenyereket is, és dnk kalácsokat, brióst, amerikai stílusú édes kenyerek rengeteg verzióját, mindet ilyen hűtőben elállós dnk-tésztával. Marhanagy ötlet. Hétvégenként bekeverünk 3 kiló lisztből egy adag kenyeret, egy fél adag kalácsot, és  2 heti falhasználási időn belül minden nap, 5 perces munkaidővel van FRISS, SAJÁT kenyér, pizzatészta, zsemle, kalács, briós, mazsolásbuci, lángos, fánk. Durvanagy. Megéri azt a 25$t, amiért ebayen meg lehet venni. Meg ebookként is meg lehet venni. Baromijó cucc. Vettem is az ikeában jó nagy dobozokat a tésztának. mert ez, ez szerintem zseniális. Komolyan!

A kipróbált "100% teljeskiőrlésű szendvicskenyér" egyszerűen remek. Minden olyan hibát, amit valaha is a teljeslisztes kenyerekkel vétettem és nagy nehezen megtanultam (vastag, mégis masszív héj, tömör, ragacsos belső, sületlen mégis égett, megkeletlen, szétrepedt, vághatatlan, száraz, akármi) első alkalommal kikerülte és tökéletes, igazi szendvicskenyér lett belőle. Enyhén édes belső, könnyen vékonyra váhgató, héja puha, mégis összetartja a kenyeret. És a legjobb. Nem kell a forró jénaival bénázni! sehol de sehol nem kér olyan jénais mikroklímát, amivel eddig csak elbasztam a kenyereket. Sütőlemez, sütőforma mindehol elég. Csak vízzel permetezni sülés közben. Ikeában vettem is permetezőt hozzá. Ez baromira bejött ez a könyv. Kipróbálom majd a kalácscuccokat is. Meg az édes kenyereket. Ajánlom ezt a könyvet nagyon, de tényleg.

11 megjegyzés:

  1. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés
  2. Igazság szerint az a bajom vele, hogy a 100% teljeskiőrlésűre nem nagyon sikerült adaptálnom ezt a dnk-dolgot.
    Viszont a dagasztott kenyerek meg érzékenyebbek mindenféle körneyezeti dologra, meg a saját türelmetlenségemre, meg a szar kolis sütőkre... a tészta a hűtőben valóban nem új ötlet, ezzel tisztában vagyok, Limarát gyakran olvasva, csak éppen nem gondoltam arra, hogy ezzel is ilyen egyértelmű lenne. Arra meg, hogy játszadozzak mindenféle lisztekkel és módszerekkel, a dagasztott kenyereket tekintve elég sok próbálkozásom volt már, és még midig nincs tökéletes. Ez viszont olyan volt, hogy elsőre tökéletes. Mivel nem vagyok mesterszakács, nem vagyok extrán befutott blogger, nem vagyok jól felszerelve és nem sütök kenyereket évek óta hogy megfelelő tapasztalatom legyen, ez igenis fontos dolog, és nekem nagy sikerélmény. Megértem ha más tapasztaltabb és sikeresebb kenyérsütőnek ez mind gagyi már, de talán annak, aki a bolti cuccokat eszi, segítség, és kezdeti lépésnek nagy dolog.
    recepthűnek sem kifejezetten nevezem magam. De amíg azt nem tapasztalom ki- és ismét csak arra hivatkoznék, hogy nem csinálom évek óta- addig talán mégiscsak jobb azokhoz ragaszkodni.

    VálaszTörlés
  3. Másrészt, sikerült már jól a dnk is, a legzavaróbb benne, hogy nagyon sokára kész, a jénaival való bohóckodás elég nehéz, és a fehér tésztához kitalált módszer a barnával nem mindig jó.
    a tejbegrízt is el lehet rontani. És először ahhoz is recept kell. De emiatt nem fogom elszégyellni magam.

    VálaszTörlés
  4. Szerintem sem kell emiatt szégyellni magad, nekem sem sikerült a jénais DNK, viszont hagyományos formában már igen! :)
    Leírnád ezt a 100 %tk. kenyér receptet? :):)

    VálaszTörlés
  5. Én is próbáltam már tk-vel, és nem sült át. Ilyen ragacsos izé maradt a közepe.

    VálaszTörlés
  6. megnyugtató a megerősítés. Mégsem én vagyok tán a béna... akkor ezt most én fordítom először (és nem, és nem leszek epés): tehát, ehhez, a 3 kenyeres adaghoz kell 6 és 3/4 csésze tk. liszt, 1és 1/2cs. tej, ue. víz, 2 tk élesztő, 2 tk só, 1/2 cs méz, 3-5 ek olaj. A hozzávalókat kikeverés után 3 órát kelesztjük, majd miután összeesett, hűtőbe tesszük és onnan használjuk. 3 vekni jön ki belőle, így harmadolni érdemes. sütőpapíron vagy kenyérformában, gőzös sütőben érdemes sütni 45-55 percet. Hűtőből kivéve természetesen hagyni kell kb egy órát hogya szobahőt átvegye.

    VálaszTörlés
  7. Én is leálltam a DNK-ról, mert a jénaimból és a sütőpapírból utálam kivarázsolni. Zoe könyvével rég szemezek. A minél hosszabb hűtés és lassú kelesztés csak jót tesz a kenyértésztának, mert a gluténszálak nagyon lassan, de annál hosszabban nyúlnak így a lisztben. Zoe-nak van blogja is, a Zoe Bakes, rémlik, mintha meglenne az alapreceptt rajta, egyébként azt hiszem pastry chef a csaj és nagyon profi.
    A DNK eredeti receptje a New York Times-ban van,a gugli megtalálja, és el is tér kicsit az itthon elerjedttől, és egyébként is nagyon érdekes a cikk!

    VálaszTörlés
  8. Nagyon tuti könyv, én a brit kiadást rendeltem meg Bookline-on keresztül.Az amcsiban vannak fotók? Mert az enyémben csak 1-2 rajzos illusztráció van. Ez egy kicsit csalódás volt, mikor kézhez kaptam, a gyönyörűen fotózott európai szakácskönyvekhez képest.
    Egyébként tényleg nem értem, hogy az ilyen tényleg jó könyveket miért nem jelentetik meg? Meg pl. Rachel Allen-könyveit.Persze mindenkinek más a jó, telített a szakácskönyv-piac, de annyi szemetet, használhatatlan kiadványt találni a könyvesboltokban, hogy az már tényleg sok. A kiadóknak meg nincs jó orruk a jóhoz. Az a néhány meg olyan drága!!Mindenhol, ahol jártam külföldön, jóval olcsóbbak, még a drága szakácskönyvek is, mint nálunk.Ezért vagyok már tele német meg angol nyelvűekkel.Pedig szívesebben költenék rájuk forintot.
    Biztos hogy más is így van ezzel, úgyhogy aki hallja, (és kompetens), adja át a KIADÓKNAK.!

    VálaszTörlés
  9. erről van szó, köszönöm a támogatást!
    Ebben is csak néhány fekete-fehér kép van egyébként, pl a bagelformázásról, meg egészen kevés, mellékletszerű színes van, érdekesebb sütikről.

    VálaszTörlés
  10. Nagyon meglepődtem Latsia kissé undok, és nem elfogadó hozzászólásán. Nem veszi el tőle senki az érdemet, hogy ő hozta be a magyar gasztroblogok világába a joggal kedvelt Jim Lahey-féle DNK kenyeret.Csak azt felejti el, hogy tőle függetlenül bárki más is rábukkanhatott akár ugyanarra a receptre, mégsem akarja már-már szinte levédetni magának.Meg aztán, ez a "5 minutes a day" azért nem ugyanaz.Mert akár jobb is lehet.
    És különben is, egy újszülöttnek minden vicc új.
    Hagyjuk meg a felfedezés, az öröm lehetőségét egy nem olyan gyakorlott-ismert-tapasztalt gasztroMókusnak is!!!
    (Egyébként Lúdanyó már 2009.jún.21-én ír róla.)

    VálaszTörlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...