2011. június 17., péntek

Char siu oldalas Mókus módra

Amióta magamra főzök, valahogy a régebben nem kedvelt ételeket is iszonyúan meg tudom kívánni. Ilyen az oldalas, ami már furdalt pár hete. 
Sima fokhagymás oldalast unalmasnak gondolva, kínai oldalasrecepteket keresgéltem. De nem jók. Nem tetszenek valahogy. Ketchup?? A modern kínai konyha használja, sőt, sokat használja, rendben. Legyen ketchup. És hol a fokhagyma és a gyömbér? Hol az alkohol? Valami hagyományosat akartam. De csak ilyen amerikanizált változatokat találtam- akkor mi legyen? 
Aztán rájöttem, hogy ha már ennyit tanultam a keleti konyhaelméletről, akkor hogy ne lennék képes összerakni egy disznóreceptet magamtól? 
A disznót szinte mindig gyömbérrel, fokhagymával (és alkohollal) együtt sütik, főzik, mert ezek elveszik a disznó disznós mellékízét, és egyformán élvezhetővé teszik annak darabjait. Emellett puhítják a húst és könnyen emészthetőbbé teszik azt és a zsíros részeit. 
Mindezek mellett a méz teljesen egyértelmű, ahogy a szójaszósz is.  Kína meleg részein pedig a pácolás, ahogy a csípős paprikázás is, a hús megromlását akadályozzák meg/ kendőzik el. Plusz, ott vannak még a fűszerek, amik ott annyira alapvetőek és kéz-a kézben jártnak, mint nálunk a hagyma, bors, pirospaprika. Tehát, az alapelveket figyelembe véve, meg is született a hagyományos keleti oldalas receptem. Aztán persze rájöttem, hogy a nagy okoskodásban majdnem teljesen visszajutottam a char-siu sültként emlegetett kínai, fűszeres-mázas sült hús cucchoz... na de sebaj.  Fincsi lett. Baromifincsi. És nem disznóízű! Mission accomplished.
KÍNAI CHAR-SIU OLDALAS 

- 1,5 kg oldalas
- 2 deci szójaszósz (sötét, édes)
- 1 deci kínai főzőbor (shaoxing helyett most szaké, de sima, száraz főzőbor is ok)
- 1 csillagánizs
- 3 szegfűszeg
- 1 kisujjnyi fahéjrúd
- 2 ek méz
- 1 tk. chilipaprika
- hüvelykujjnyi gyömbér
- 4+2 gerezd fokhagyma
- só

Az oldalast alapos mosás után a csontok között felvágom, aki egyesével szereti, egyesével, én hol egyesével-hol kettesével vágtam, hogy kb egyforma darabok legyenek. Aztán 2 megroppantott fokhagymával és sóval feltettem az oldalast főni, épp csak míg felforr a víz, és a hús kifehéredik. Amíg főtt, kikevertem a pácot, lereszeltem a gyömbért és fokhagymát, összekevertem a szójaszószt és a bort és a mézet, beleszórtam a fűszereket, és jól összekevertem az egészet. Az oldalasdarabokat csipesszel kivettem, és még forrón beleforgattam őket ebbe a mázba. Aztán hagytam őket kihűlni, közben időnként megkenegetve. Majd a hűtőben pihent egy éjszakát és délelőttöt. 
Forró sütőben 30 percet sült lefóliázva, majd +5-10 perc elég volt neki, hogy szépen rákérgesedjen a máz.  
Isteni volt, fűszeres, illatos, édes, csípős, az összes íz közül épp az emelkedett ki, amire figyelt az ember, egyébként valami fantasztikus összhangban karamellizálódtak bele a húsba. iszonyat jó volt.

hát árat nem írok, meglepően drága volt az oldalas- ki a franc gondolta volna hogy ilyen gagyi húsrész is annyi, mint a csirkemell???  


9 megjegyzés:

  1. Nem szeretem a disznyóhúst, de ez nagyon csábítóan hangzik. Sőt, szerintem meg is fogom csinálni! :)

    Hol tanultál ilyen sokat az ázsiai konyháról?

    VálaszTörlés
  2. egyetemen volt egy kínai filozófiás kurzusom, ahogy kifejezetten a filozófia és konyhaművészet kapcsolatával is foglalkoztunk (hideg-meleg ételek, étel mint gyógymód, fűszerek szerepe, hatásai), meg mikor szakdogáztam és bevettem magam az idegennyelvű könyvtárba, tanulás után az utolsó órát ilyen japán/ kínai könyvekkel töltöttem, jutalomképp:) meg ezt az oldalt olvasom sokat, rengeteget tanultam innen: justhungry.com
    Nézz körül, sok ilyen akad! :)

    VálaszTörlés
  3. Köszönöm szépen! Ez a téma nagyon érdekel!
    Ah, pont umeboshis az utolsó post :)))

    VálaszTörlés
  4. remélem ízleni fog:) Nekem nagyon bejött, pedig én sem vagyok nagyon disznókedvelő, pont a mellékíze miatt. ebben viszont nincs már meg az az erőszakos kocaíz, csak az a kellemes, kissé zsíros, laza szerkezetű hús, ami miatt régen szerettem az oldalast:) meg az a jó kis csont:D

    VálaszTörlés
  5. Ennek édesnek kéne lennie? Egyelőre nagyon sós, lehet benéztem a mézt (még pácolódunk :))

    VálaszTörlés
  6. hát én édes szójaszószt használtam hozzá...bitzos amiatt van! áj-áj. kár lenne emiatt elrontanod:(

    VálaszTörlés
  7. Akkor azt benéztem :D De az íze jó lett, mindenkinek bejött, köszönjük szépen :D

    VálaszTörlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...