2011. május 20., péntek

Kínai édes-savanyú, nem az üvegből

Nagyon szeretem az édes-savanyút, az volt az első ki-tudja-mennyire-autentikus kínai jellegű kaja, amit ettem, és azt hiszem az, ami nagy általánosságban ismert, illetve elfogadott a hagyományos ízlésűeknek is. Utánajártam viszont az eredeti receptnek- egyrészt, mert nem szeretem az üveges dolgokat, másrészt, mert így sokkal olcsóbb, harmadrészt, mert sokkal, sokkal finomabb. Én tofuval készítettem, de természetesen lehet csirkemellet, pulykát, disznócombot is pirítani hozzá. (eredetileg keményítővel és tojásfehérjével panírozott, olajban sült húsra öntik ezt a mártást) Meg annyiban csaltam, hogy nem tettem bele ananászt. Nem szeretem benne. Persze aki akar, tegyen bele:)

ÉDES-SAVANYÚ TOFU RIZZSEL
- 1 fej kalifornai paprika (80 ft)
- 1 konzerv babuszrügy (250 ft)
- 2 nagy sárgarépa (50 ft)
- 5-6 levél kínai kel torzsája (szemét/komposzt lenne, nem számolom) v. egy nyolcad fej káposzta
- egy nagy fej hagyma
- hüvelykujjnyi gyömbér
- 1 ek szójaszósz
- kis víz
- keményítő
- 3 ger. fokhagyma
- egy pici doboz paradicsomsűrítmény (60 ft)
- almaecet 2 ek.
- 1-1,5 ek méz
- só

Felforrósítom a wokomat, és egy pár csepp olajon a lereszelt fokhagymát és gyömbért megfuttatom, épp csak míg illatos lesz. Beleszórom a gyufára vágyott sárgarépát, kínai kelt, a pálcikákra vágott hagymát, és a leszűrt bambuszrügyet, a felkockázott paprikát. Pirítom kicsit, míg a hagyma kicsit opálos nem lesz, és meglocsolom szójaszósszal és felöntöm másfél-két deci vízzel. Forralom- forgatom kicsit, majd ízesítem mézzel, paradicsompürével, ecettel, és addig főzöm, míg a hagyma puha lesz, de a répa még kicsit tartja a formáját. Ez olyan 5-8 perc. (A felénél beleszórtam a felkockázott fél tömb tofut) Végül, fél deci vízben kikeverek egy ek. keményítőt, és besűrítem vele a szószt. Eztán lehet még állítgatni az ízeket, mézzel-ecettel-sóval, amíg megfelelőnem nem találjuk. Főtt rizzsel a tuti, szokás szerint:)
Eléggé olcsó cucc egyébként így. Rizzsel együtt a megfelelő feltételek mellett (káposztatorzsa, egyebek) kb 6 személyre való mennyiséget dobtunk össze, szerény 600ft körüli zsebpénzből (igaz hús nélkül, de ki bánja). Ennyi szósz persze sok, ha valaki nem eszik velünk, de szerintem üvegben dunsztolás után eláll pár hónapot, hűtőben 3-4 napot. Tán még a mélyhűtő sem árt neki nagyon.
Nos hát, valamivel igazibb, mint a gyárból folyó négerbácsis mártás, a teszkósnál meg aztán végképp. Bár ez egy olyan kantoni étel, amit azért általában szoktak szeretni az emberek, még eredeti recepttel is.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...