2011. május 4., szerda

Bentódobozt vettem


Aki ismeri azt a szót, hogy bentó, nagy valószínűséggel a halálra csicsázott, naruto-arcot vagy nyuszikákat vagy kitudjamiket ábrázoló kajákra gondol, ami rendszerint „rizskupac és egy kevés sonka meg alga meg izé, ami rajta van”. Ha nem, akkor az a jobbik eset. Ugyanis a bentó nem egy rajzfilm, étel formájában, és nem is csupán ebéd, dobozban. A japán konyhaművészetnek ez egy olyan ága, mely mára olyanná fejlődött, hogy az amúgy is hangsúlyos kiegyensúlyozottságot, praktikusságot egy műanyag dobozba zárva képes akárhol, akármikor elénk varázsolni. És a japán konyha lényege nagy általánosságban ez: az egyensúly. Az elemek harmóniája vagy éppen kontrasztja, a felkínált fogások fogyasztásának miértje. A filozófia, szépségigény és a funkció tökéletes harmóniája.
(ennek a megértésének a hiánya vezet általában a félreértésekhez és a félrefőzésekhez. És a rossz másoláshoz)
http://bento.freeblog.hu/files/sajat/december_5_bento.jpg
De igazából nem ide akartam kilyukadni. Csak oda, hogy tisztázni akartam, hogy nagyjából mi is a bentó. Nem csak ebéd, amit sebtiben becsomagol az ember reggel csipásan, álmosan. Ez olyan megkomponált dolog, amire ha rászánja az ember az időt, az elfogyasztást nem csak szünetté vagy étkezéssé, de meditációvá, élvezetté is teszi:)
Na ez az, ami miatt imádom a japánokat (nem az animék meg szamurájok meg mittudoménmicsodák, amik általában japánt jelentik-sajnos- az embereknek), ez az érzékenységük a szépre, a harmóniára. (emellett fura belegondolni, hogy e nép harcosai vizelték le legyőzött ellenfeleiket a csatamezőn…)
És emiatt, meg mert rá kéne szoknom, hogy csomagoljak magamnak kaját, meg a megváltozott étkezési szokásaim miatt is, meg amiatt, hogy befejeztem a szakdogát és ügyi voltam, végre, hosszú-hosszú nézelődés után, rendeltem magamnak ebayről bentódobozt. Na nem mintha nem felelne meg egy sima teszkós pattintós fedelű műanyag ételesdoboz. Csak úgy…akartam egyet. És lett is végül. Úgyhogy használni fogom. Ügyelve a szénhidrát-fehérje arányára és a sok zöldségre. Ha már éppen ezért vettem, hogy mindig tudjak rá figyelni…egymásra talált az igény és a funkció:)
Szóval, reményeim szerint, a jövőben lesznek bentós receptek. Mit remény…terv:)
(ja, és persze nem mondom, hogy nem vagyok hajlamos a „cuki” bentók készítésére, csupán a háttér, a gondolkodásmód, az alapanyag…az nem mindegy:) )

Kalandra fel, a bentó mellett a japán konyhaművészetről is szeretnék majd írni a jövőben, mert nagyon sok kiigazításra szoruló félinformáció kering a világban... 

7 megjegyzés:

  1. Gratulálok hozzá, és használd ki.

    VálaszTörlés
  2. Ezek nem az enyémek, egy másik bentós blogról szedtem a képet, de megmutathatom, hogy milyen az enyém. Egyébként, magyarországon nem nagyon lehet kapni ilyen stílusú ételdobozokat, talán a meido.hu-n találhatsz, de elég gyenge a választék. Sajnos a francia/japán amazont, vagy az ebay.com-ot kell használni az ilyesmihez... ezeken kívül nagyon sok bentófelszerelést árusító webshopot ismerek még, de azok vaskos árakkal és kiszállítási díjjal dolgoznak... lévén nem magyarországi, sőt akár nem is európai cégek.
    ha érdekelnek az ilyenek, írj, adok pár linket, van a tarsolyomban, egyébként az ebayt ajánlanám.

    VálaszTörlés
  3. magamnak ilyet vettem: http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=280661745425&ssPageName=STRK:MEWNX:IT
    a páromnak pedig ezt:
    http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=280661902098&ssPageName=STRK:MEWNX:IT
    ezek, a maguk 5 és 10dolláros áraival, eléggé olcsónak mondhatók, viszont japánból jönnek, és a szállítási díj is elég húzós volt.

    VálaszTörlés
  4. köszi a választ. nagyon szépek a dobozok.

    én ezt a két (magyar) oldalt ismerem, de még nem rendeltem semmit. bár a bento dobozt régóta tervezem.
    http://manekijapanshop.com/
    http://www.marumoto.eu/hu/index.php

    VálaszTörlés
  5. Bevallom, én Magyarországon belül nem is nagyon néztem körül, nem volt bizalmam hozzá. Az utóbbi link elég ígéretes, csak hát igen, erre gondoltam, mikor borsos árról beszéltem...
    A másik meg éppen az a kategória, amit Mo.-ra be mernek hozni, ezek a francia eredetű, viszonylag olcsón behozható, közepes dobozok. Egyébként szeritnem tökéletesek, minőségben az enyém se megy föléjük szerintem. Az igazán minőségi sajnos nem 2000 ft körül van:)
    de amúgy a manekisnél olcsóbban ebayről sem fog sikerülni rendelni, úgyhogy azt ajánlom inkább. Jóval egyszerűbb innen venni, mint kitudjahonnan rendelgetni...feltéve persze, hogy találsz az ízlésednek megfelelőt:) nekem pl a natural lunch time nevű kifejezetten tetszik:)

    (csak én a szitakötőset nagyon régen kinéztem már és nekem, a makacs fejemnek az kellett nagyon:D)

    ami nehéz eset még, férfibentót venni....alig akad normális az olcsóbbak közt.

    Örülök, hogy neked is megtetszett a bentózás, sok sikert, kitartást hozzá! írok majd még róla sokat (reményeim szerint)! :)

    VálaszTörlés
  6. hoppá, nem láttam, hogy van tovább is...náluk is van ilyen szitakötős...hehe, na mindegy. A pöttyösek is aranyosak!

    VálaszTörlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...