2011. február 18., péntek

Szójatej

Nem vagyok fitneszőrült, se vegetáriánus, se bijómánijás. Csak tejérzékeny. Nyers tejet egyszerűen nem tudom meginni, egy korty is kinn van belőlem fél órán belül. Tehát át kellett állnom a szójatejre. Na persze, csak kár, hogy egy szerencsétlen megveszekedett liter abból a löttyből 400ft körül van, gyakran felette! Így egy darabig ritkán ihattam csak, pedig nagyon megszerettem.
Aztán az történt, hogy botmixert kértem születésnapomra (igen, a konyhageek:P), és kaptam is, egy hipiszupi, pengés-habverős-turmixos menő darabot. Első dolgom volt a házi szójatej készítése.

SZÓJATEJ

- 125 gr száraz szójabab
- 1 l víz
- ízlés szerint só, cukor, vaníliaaroma/kivonat

A fenti értékek csak arányok, én 2 litert szoktam egyszerre főzni, egy kilós szójababcsomag negyedéből.
A babot beáztatom kb 10 órára, majd 2 percig vízzel együtt mikrózom, ettől állítólag jobb íze lesz. Nem tudom alátámasztani, de azt igen, hogy így valamiért kevésbé habzik később. tehát áztatás és mikrózás után kevés vízzel összeturmixolom a babot, amíg egy fehér, sűrű, habos krém nem lesz belőle.

Ezt a masszát 2 l vízzel összekeverem, és felteszem forrni. Vigyázat, ugyanúgy leéghet/ kifuthat, mint a rendes tej! A fehérjetartalom miatt, valószínűleg.
Ha felforrt, takarékra veszem a lángot, és olyan 15 percig főzöm még, míg lecsillapodik a hab a tetejéről és kitisztul. Eztán többrétű gézlapon leszűröm.
A maradék szárazanyagot TILOS kidobni! Okarának hívják, és rendkívül magas tápanyagtartalmú, semleges ízű, sokoldalúan felhasználható anyag! Érdemes lefagyasztani, mert pl tojás helyettesítésére is használható, sőt, fasírtot is lehet belőle készíteni. Receptek később.
A 2 l szójatejet 3 ek cukorral és egy fél tk. sóval szoktam ízesíteni, és gyakran egy teáskanál vaníliaaromát is teszek bele. A vaníliát nem érezni, viszon egyfajta kerekséget, lágyságot visz a tej ízébe. Nagyon hasonlít a dobozosra, csak guargumi nincs benne. Ami nem is hiányzik.
Viszont az, hogy müzlire, kávéba, magában reggelire vagy csak úgy édességként kakaóval vagy az új nesquikes banános italporral fogyasztani lehessen, az hiányozna. Amióta rájöttem, hogy ezt így lehet, hetente főzöm. Pudinghoz is jó, és süteménybe is. Kipróbáltam:) Bár a kémiai összetétele eléggé különbözik az igazi tejétől, a fehérje- zsírtartalom kb. azonos, a szénhidrátkülönbség pedig abban rejlik, hogy nincs benne tejcukor, ami, ugye, nem is hiányzik senkinek.

Egészségére mindenkinek!

Egy kg szójabab az ázsia boltban 230ft, kijön belőle 8 l tej, ami kevesebb, mint 30 ftot jelent literenként. kevesebb, mint a bolti ár tizede. Nagyon megéri.

Hamarosan írok okarás recepteket, mivel tényleg pazarlás a szemétbe dobni. Még komposztba is csak vonakodás után. Hozok majd okarafasírtot, okarás-mézes kekszet, meg amit még kikísérletezek a jövőben:)

25 megjegyzés:

  1. Mókus, ez nagyon hasznos bejegyzés. Le a kalappal előtted!

    VálaszTörlés
  2. ohhh, köszönöm, nekem ez ilyen heti program, hogy szójatejfőzés, már tök mindennaposnak tűink...de örülök, hogy segítséget nyújthatok másoknak is, akik hasonló problémával küzdenek, mint én:)

    VálaszTörlés
  3. Igazság szerint egy teszkós, márka nélküli botmixer, de volt hozzá az a sima mixerrúd, habverőfej, és olyan rázárós turmixgépszerű nagypengés dolog is, és 600wattos asszem, szal azért nem szar. 4500 ft volt, ha jól emlékszem, de kiköpött ugyanaz a készlet csak hauser plecsnivel 7000 volt, és a siemens meg nile meg ilyenekről ne is beszéljünk.
    Egyébként a 600W lórúgás, mert még a földimogyorót, amiből mogyoróvajat csináltam, azt is gond nélkül ledarálta gyönyörűen, és a fővetlen szójababbal se szokott gondja lenni soha.
    Habot verni viszont kicsit nehéz vele, mert vigyázni kell h ne érjen a tálhoz mert elizélődnek a drótok és az állítólag rossz. Hát még nem lett ilyen, csak figyelni kell vele, ugye.
    De nagyon örülök neki, jóbarát:) tésztaszószhoz meg levesekhez meg turmixhoz, kurvajó. Szóval sztem nem mérvadó, hogy teszkós:)

    VálaszTörlés
  4. Az ár kecsegtető, de biztosan tudod, hogy a génkezelt szója azért nem túl egészséges hosszú távon. Néha nem árt meg az a bio:)
    Magtejekkel próbálkoztál más? Vagy rizstejjel? Ezek is nagyon finomak, és változatossá tehetik az étkezést is.

    VálaszTörlés
  5. semmi bajom a bioval, a biomániázással és a körülötte terjengő ezer meg ezer félinformációs tévhittel van bajom.
    Meg azzal, hogy mindenki oda-vissza feszül hogy bió, mikor annak kéne a normálisnak lenni, nem pedig az ötször drágábbnak.
    Egyébként meg aki ezerszer pasztőrözött atomtámadást is túlélő tejet iszik, az sem hiszem, hogy jobbat csinál. Nem gondolom, hogy ez annyira durván génkezelt szójabab lenne csak attól, mert olcsó. Sőt.
    A magtejek nekem drágák, a rizstejnek pedig szerintem eszméletlenül elrontott menzás híg tejberizs íze van, nagyon nem ízlett. És éppenséggel az a rizs is lehetne mumussal génkezelt...
    másrészt meg, ebben van fehérje.
    semmi gondom vele:)

    VálaszTörlés
  6. Lassan bérletet váltok a blogodon, tök szuper, sok okos gondolattal.
    Azt a vizet amiben ázik a szója, mikrózás után le kell önteni? jól értem?
    Eddig csak zabtejet készítettem, de kellene egy kis változatosság. Azt áruld el még, ha szójajoghurtot csinálsz, mert kell a joghurtot a szójatejjel termoszba tenni egy éjszakára. Mi a titka? lezárt üveg nem jó? Én zabtejjel kipróbáltam és tényleg nem működik, bedöglött...

    Köszi.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia! Köszönöm a dicsértet! :)
      Igen, azt a vizet, amiben ázik, leöntöm. Mikrózás után felhabosodik és nem szép, már csak ezért is.
      Termoszba tenni a joghurtot pedig nem muszáj, csupán a joghurtbaktériumok miatt kell fenntartani a 40 fok körüli hőmérsékletet- tehát melegített vízbe vagy joghurtkészítő gépbe is lehet tenni, a lényeg az, hogy néhány órán keresztül olyan hőmérsékletű maradjon a tej, ami a joghurtbaktériumok szaporodásának és a fehérjék lassú kikocsonyásodásának kedvez. Zabtejjel pontosan ezért nem is működik, mert minimális fehérjét tartalmaz, míg a szójatej adatai nagyjából hasonlítanak az igazi tejére, csak tejcukor nélkül.

      Törlés
  7. Az áztatáson túl vagyok, de lejött egy csomó héja, azt dobjam ki, vagy mehet a turmixba. Ne haragudj, hogy ennyit kérdezek és köszi a segítséged.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. én mindig kidobom, és igyekszem lehéjazni minél jobban!

      Törlés
  8. Te jó ég! már elkéstem vele.:) fogalmam sem volt mit kezdjek vele, majd legközelebb, most hűl. nagyon szép fehér és sűrű lett a tej. Még a tofut kellene megtanulnom, mert mi felénk sehol nem láttam, mert állítólag kevesen keresték. De úgy látom, Te készen veszed. leírnád nekem, hogyan kell csinálni? ha lesz időd......

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Természetesen! magnézium-kloriddal, kálcium-szulfáttal vagy keserűsóval kell kicsapatni a forró szójatejet míg túrós lesz, mint a tej, átöblíteni, hogy a koaguláns keserű íze kimenjen, s a továbbiakban is a túrósajthoz hasonlóan formában, présben kell kinyomatni kb egy-másfél napot, míg tömbbé áll.
      Ha jól olvasol angolul, ez egy kiváló cikk a házi tofuról: http://www.justhungry.com/2006/03/milking_the_soy_1.html

      Törlés
  9. Nagyon kedves vagy, hogy ennyit segítesz.
    Egyelőre csak 1l tejjel próbálkoztam, picike kis gömböckét most lapítom. Meg lesz a holnapi vacsorám. köszi

    VálaszTörlés
  10. Szia Mókus!

    Nagyon szuper ez a recepted is, köszönöm! Sokkal finomabb lett, mint más dobozos bolti szójatej, a boltiakból egy volt az ami nagyon ízlett, de az ára miatt felejtős... :( Viszont kipróbáltam ma a te verziódat és nagyon nagy meglepetés ért, - azt abszolút nem is vettem számításba, hogy majd valami hasonlót sikerül előállítani, mint az a gyári ami nekem nagyon ízlett, úgyhogy túl nagy "durranásra" nem is számítottam, de aztán eléggé ledöbbentem amikor megkóstoltam, közel azonos íze lett!!! :) Úgyhogy mégegyszer köszönöm!!! :)))

    Még annyi kérdésem lenne, hogy hogyan szoktad kiszámolni a tápértéket a tejnek, okarának, ha magad készíted akkor a tofunak? Csak úgy nagyjából, mert gondolom ez azért sok mindentől függ, pl, hogy mennyire tudod kipréselni a tejet..stb Az odáig oké, hogy adott a száraz babnak az értéke és azt osztogatom tovább, de gondolom nem ugyanúgy oszlanak el a makrótápanyagok meg a kalória... Ne haragudj az idióta kérdésért, csak gondoltam hátha Te tudod... :)

    VálaszTörlés
  11. Szia!
    Nagyon örülök, hogy sikerült a szójatejed és elégedett vagy vele! Ha igazán "boltira" akarod csinálni, akkor egy ici-pici guar- vagy xantángumit (lehet kapni cukrászati boltokban vagy az Ázsia boltban) lehet bele tenni, hogy kevésbé váljon szét- 1-2 nap után az alja nekem mindig sűrűbb mint a teteje :)

    Tápértéket úgy lehet számolni hozzávetőlegesen, hogy mindent tizedgrammra megméregetsz. A száraz babot, először, a beáztatott babot, a hozzáadott vizet, abból levonni egy minimális % párolgást, megmérni a leszűrt tejet, a kinyomott okarát- és ebből lehet hosszadalmas osztás-szorzás-egyenes arányosság módszerekkel kiszámolni. Kiadnám házi feladatnak matekórán, mint szöveges feladat.

    A lényeg, hogy egyszer kiszámoltam, de azóta- mivel kb. ugyanaz lett, mint a bolti (édesítetlen!!) termékek tápértéke- nem szórakozok ezzel :)

    Egyébként nekem a natúr, édesítetlen alpro szójatej a kedvencem, de árát tekintve a DM-ben kapható alnaturás natúr szójatej 349.- leárazva, szóval lustaság esetén azt szoktam venni.
    A mandulatejre is rámennék rendesen, de valami eszméletlenül drága a kész tej, és még a mandula is, sajnos.

    VálaszTörlés
  12. Köszönöm a segítséget meg a tanácsot! :) Az állaga nem igazán zavar csak finom legyen! :)

    Hűű, ez a mindennek kiszámolom a tápértékét elég pöcsölősnek meg macerásnak tűnik, inkább mellőzni fogom azt hiszem! :D

    Na, hasonló az ízlésünk! :) Nekem is az Alpro tej a kedvencem! A mandulatejet még nem kóstoltam, de biztos finom lehet, csak tényleg nagyon drága, akár otthon készíted, akár a boltba... :/ Nekem a kókusztej ami még nagyon ízlik, boltit még nem próbáltam csak az otthon kutyulósat.

    Amúgy nagyon szuper a blogod, ez is meg a muszklimók is! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igazán szívesen:)

      Boltban még nem is nagyon láttam olyan kókusztejet ami tényleg tejpótló, nem pedig főzésre való... azt is házilag szoktam én is:)
      Köszönöm a dicséretet, jól esik! :)

      Törlés
  13. Fantasztikus megoldás! A családomban 2 tejérzékeny is van, úgyhogy ezzel nagyon jól helyettesíteni lehetne. Néha vettünk szójatejet, de a magas ára miatt, ez nagyon ritka alkalmak egyike volt. Általában ünnepekhez, születésnapokhoz kötöttük a sütemények/krémek miatt.
    Viszont fogalmam sincs, merre kellene száraz szójababot keresnem. Gondolom a hipermarketekben hiába keresném, de akkor nem tudom, merre lehetne elindulni. Esetleg van valami ötleted? Biobolt nincs a városunkban sajnos. Csak nagyobb élelmiszerboltok, de azokból töménytelen mennyiség. :D (Spar, Lidl, Aldi, Coop, Forza, Tesco, Penny)
    Ezer köszönet előre is :)

    VálaszTörlés
  14. Szia!
    A sparban elvileg kell hogy legyen, és már coopban is láttam, a tellér forgalmaz húszdekás zacskókban szójababot, hajdinát, vöröslencsét, kölest, bulgurt. A diétás élelmiszereknél van általában az alsóbb polcokon, vagy a zöldségesstandnál, ahol a többi babféle van. Remélem sikerül találnod! Emlékeim szerint a szójabab olyan 200 ft, és azóta inkább tíz dekából szoktam főzni két literre, elegendő az is, és úgy is elég olcsón kijön :)

    VálaszTörlés
  15. Nagyon köszönöm. Megpróbálkozom a nagyobb spar üzletekkel. :)

    VálaszTörlés
  16. Üdv, azt írod, egyszerre két litert főzöl, és az meddig áll el, vagy van valami trükk, ahogy tárolod?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hűtőben tartom egy kannában, amit csak erre használok. Három-négy napot mondanék biztonságosnak, mivel semmi tartósítószer nincs benne- Igaz ittam már meg egyheteset is gond nélkül, de nem mondanám, hogy nem változott az íze kicsit. Ja, és hajlamos ülepedni is.

      Törlés
    2. Hűtőben tartom egy kannában, amit csak erre használok. Három-négy napot mondanék biztonságosnak, mivel semmi tartósítószer nincs benne- Igaz ittam már meg egyheteset is gond nélkül, de nem mondanám, hogy nem változott az íze kicsit. Ja, és hajlamos ülepedni is.

      Törlés
  17. Tök jó, hogy ezt régen megírtad! :)

    VálaszTörlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...