2011. február 8., kedd

Mangó chutney

Történt, hogy a vásárcsarnokban 50 ft volt a mangó darabja. Hogy miért, azt nem tudom, de nekem nagyon vonzotta a tekintetem, ennek ellenére nem tudtam rájönni, hogy miért is kéne nekem örülnöm, hogy olcsó, pofátlanul olcsó a mangó. Naná, hogy mire hazaértem, rájöttem, hogy hát mangó chutney! Az mennyire izgatta a fantáziámat mindig is! Úgyhogy be is voltam zsongva, másnap csakis a mangókért elmentem a vásárcsarnokba. Vettem is 7 db, kicsit ütődött, kicsit éretlen, 50ftos mangót. majdnem két és fél kiló mangót 350 ftért! Az, hogy csöppet éretlen volt, nem is volt baj, mert a receptek, amiket olvastam, kifejezetten azt javasolták. Elég sokfélét olvastam, de egyik ezért, egyik azért nem tetszett, ilyen fűszerem nem volt, amolyan meg macerás, meeeh, szóval hagytam a francba, az olvasottak és a kéznél levő hozzávalók alapján összeraktam egy mangóchutneyt.

Sajnos, még mindig nem tudok fényképezni, gép híján.

MANGÓ CHUTNEY

- 7 db enyhén bibis, kicsit éretlen mangó
- 1,5 csésze cukor (BŐŐŐŐŐVEN elég. Minden recept sokkal többet írt ennél, de el nem tudom képzelni, azok milyen édesek lehettek...)
- 1 csésze almaecet (ebből is sokkal többet írtak, ilyen arányokkal, hogy pl 5 db mangó, 2 csésze ecet. HEEE?? nem ecetes uborka, öcsém! Nem is vízkőtlenítés...)
- 1 nagy fahéjrúd
- 5-8 szegfűszeg
- 1tk. őrölt római kömény
- 1-2 tk chili vagy erős pista
-  mindenféle egyéb fűszerek kotyvasztását áthidalandó, 2,5 tk garam masala
- 1 tk só
- 4 gerezd reszelt fokhagyma
- hüvelykujjnyi gyömbér, lereszelve

A mangókat szépen feldaraboltam, megpucoltam, felkockáztam. Rájuk öntöttem a cukrot és az ecetet, majd a fűszereket, és elkezdtem fedő nélkül forralni. Az ecettől elég durva szag volt mindenhol, tehát ajánlatos ablakot nyitni... miután felforrt, alacsonyra vettem a lángot. Egy fél óra alatt elforrta a leve jó részét, és kezdett bebarnulni, sűrűsödni. Még egy jó 20 percet rotyogtattam alacsony lángon, gyakran kevergetve és kicsit fakanalammal szétnyomogatva a pépesre főtt gyümölcsdarabokat, közben forró vízben elmostam a befőttesüvegeket. Csillapodott lassan az ecetszag, és a fűszerek kerültek előtérbe. Kihalásztam a fahéjrudat, majd a tiszta üvegekbe belekanalaztam a chutneyt, lezártam őket. Most fejjel lefelé fordítva, 2 ikeás polártakaró és egy paplan ölelésében, szárszdunsztban vannak. Még elég melegek. Kimaradt viszont egy merőkanálnyi az üvegekből, azt kistányérra tettem. Elég hamar megdermedt, tehát valóban bőven elég volt az a másfél csésze cukor.
Tulajdonképpen azért lett annyi, mert csak annyi volt itthon. De még jó, hogy nem tettem bele többet. Finom kocsonyás lekvár lett, gyönyörű borostyánszínnel, és a kóstolókor nem csalódtam. Krémes lekvár, rengeteg ízréteggel, ahogy a jófajta keleti kaják. Először az állag és az édesség, ami leköti a figyelmünket, majd az ecet pikánssága jön a rengeteg aromás fűszerrel a nyomában, végül a chili begyűrűző csípőssége zárja le a szánkban az ízkavalkádot. Fantasztikus lett. Komolyan. Nemcsak egy izmos sült hús mellé, de perverz módon még egy pirítóson is el tudom képzelni. Beleszerelmesedtem a chutneyba. Répa- és hagymachutney is tervben van, mert hát istenem, ez egyszerűen ah, áááh. ááá. De tényleg. This is a must. És az ecetet leszámítva, marha olcsón megvan. Almaecet, amit ehhez tettem, 2,5 dl-es üvegben 200ft körül van. A hagymához szükséges balzsamecet úgyszintén. Tehát olyan 500ftból, ha a cukrot nem számoljuk (hagymánál sztem cukorral együtt lesz ennyi!), lett több, mint egy liter (egy 7 dles üveg, meg egy kisebb lekváros, meg egy merőkanál maradék) fantasztikus...izénk. Amit szerintem curryhoz fogok felhasználni, vagy sült húshoz. Vagy csak zabálom magába. Ez egy újdonsült szerelem, abban pedig mindent szabad:D

Egyébként, lehetne csatninak is írni, de nekem erre nem áll rá a kezem. A whiskey sem viszki, csak az éjjelnappalis víz-finomszesz aroma összetételű. A lemon curd ennyi erővel miért nem citromkörd? Tudom, ellenkezem a magyar helyesírás szabályaival, de nekem akkor is különbséget jelent, sőt jelentős különbséget, hogy mi van eredeti módon írva, esetleg latin betűs szabvány-átírással, és mi van magyar kiejtés szerint hülyénkinézősen odabökve. Furcsa hozzáállás, tisztában vagyok vele:D

4 megjegyzés:

  1. Szia!

    Tetszik a recepted (már csak 50 Ft-os mangót kéne szereznem. :p)- a csésze mint mértékegység mit takar? Kb. űrmértéket írnál?
    Köszi!
    Ildi

    VálaszTörlés
  2. szia! a csésze az én mérőpoharam szerint van, 220ml, vagy némely poháron 250ml. igazából, a tisztán "csészés" recepteknél az arányok a fontosak, mert ugye egyforma a mérce... hát, kb 2 deci, az a lényeg, esetleg kicsit több. szerintem az a fél deci ingadozás ekkora mennyiségnél már nem számít túl sokat:) sok sikert a chutneyhoz:) (50ftos mangót mostanában már nem láttam, télen volt, mikor sok volt a déligyülölcs egyébként is...szerintem ilyen 300ft/db árú teszkós, spáros és egyéb mangóból nem érdemes nekiállni:)

    VálaszTörlés
  3. Készül a világ túlsó végén az ananász chutney (mer' most az ananász az ócó)...kisebb konyhai baleset miatt megborult a chili, de reméljük sikerült feljavítani :D

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. király! biztos nagyon fincsi lesz! a chili meg nem gáz:P

      Törlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...