2011. február 23., szerda

Gyros- azaz maradékfelhasználás

Elég gyakran van az úgy hogy az ember fia-lánya, sőt, szerintem a kollégisták 97%-a (becsült adat), otthonról hozza a kaját. És az se ritka, hogy egy, akár két egész hétre (folyton mélyhűtőből kajálni az összetöppedt cuccokat meg szétmállott bigyókat...weee). Ráadásul még olyan is van, hogy valaki akár egy hétre ugyanazt hozza. "Itt van másfél kiló sült oldalas, kisfiam, hogy ne éhezzél, pénzt meg ne kelljen költened, tudom, milyen nehéz a sok tanulás mellett..." (kac-kac) Na hát ilyen eset, szégyen-nem szégyen, néha nálunk is előfordul. T. alkalmanként hoz egy bödön pörköltet, egy fél sült disznót, egy óvodának elegendő stefánia vagdaltat. (igenigen, lelkes anyósjelöltek...aranyos tőlük azért:) )
És én meg szenvedek, hogy mit csináljak velük. Egyik kajáért sem vagyok nagyon oda. Ezért a pörkölt rendszerint mélyhűtőbe kerül (azon kevés kész kaják egyike, ami nem szenved ettől súlyos károkat az élvezeti értékében) és palóclevesként vagy gombóc- vagy palacsintatöltelékként végzi, a sült húst viszont nem vagyok hajlandó ennek kitenni. De egy hétig enni se vagyok haljandó. Ezért végzek apró praktikákat a hozott kaják változatossá tételére és felturbózására. Ilyen ez a turbógyros is.

Nagyon nem volt kedvem egyébként pitához dagasztani tésztát meg sütőt gyújtani 2 darab miatt, úgyhogy inkább másfajta lepénykenyeret sütöttem hozzá. Ez tortilla néven lehet ismerős... csak éppen teljes tönkölylisztből készült.

GYROS

- igény szerinti mennyiségű sült hús, felszecskázva és melegítve
- paradicsom
- lilahagyma
- káposzta
- saláta
- kefir
- oregano, fokhagyma, bors
- erőspista

- másfél csésze liszt
- fél csésze víz esetleg+ valamennyi
- fél tk. só
- fél tk. sütőpor
- 2 ek olaj

A tészta hozzávalóit összegyúrjuk, hogy olyan ruganyos, play-doh gyurma (emlékeztek még rá, vagy ez csak az én gyerekkoromnak volt meghatározó eleme? még mindig emlékszem az illatára:D) állagú legyen. Pihentessük, amíg felaprítjuk a zöldségeket és a kefirben, eredetileg joghurtban, kikeverjük a fokhagymát, oreganot, sót-borsot. Egy teáskanál erőspistát 3 tk. vízzel kikevertem. Ahogy marha gyakran a gyrosbüfék is csinálják a csípős öntetet. Eléggé sóher dolog. Itthon megcsinálom de na már, egy büfésnek legyen önérzete...meeeh!
Az említett tésztamennyiségből 2 db diszkoszt sütöttem, nagyonnagyon vékonyra nyújtva a tésztát, száraz serpenyőben, míg hólyagos nem lett. Aztán hajrá, betekertem a cuccost!
Úgy kell egyébként ilyen lapospitás gyrost tölteni, hogy az ember felhajtja kicsit a maga felé néző oldalon a tészta szélét, és a markában kis vályút képez. belepakolja, ami kell, és a felhajtott rész, mint alj fog szolgálni, a két oldalsó szárnyát meg rá kell hajtani és már tolható is befelé az arcba.
Gyorsabban elkészül, mint hogy megenné az ember. (ez gyrosnál annyira nem mérvadó mert iszonyú csöpögősen és rondán és hosszasan szenvedve és törölközve lehet enni:D)

További maradékfelhasználós receptek jönnek majd még! (most is van pörkölt a mélyhűtőben...)
Költséget nem írok, mert a saját erejű beszerzés és a felhasznált alapanyagok arányaikban, szinte elhanyagolható összeget adnak ki. De a lényeg, hogy nem 1200ftból jött ki a 2 gyros:)

3 megjegyzés:

  1. Ismerős ez a helyzet, finom lehetett a gyros.

    VálaszTörlés
  2. Én most elhatároztam, hogy elhasználom minden maradék alapanyagom, amihez nem nyúltam már hetek óta! Így pl. ma grízes tésztát gyártok holnapra, mert van még egy raklap házi tésztám.

    VálaszTörlés
  3. hát én aztán nem vagyok ellenzője a spájzolásnak, mert eléggé kalandos kedvű és gyakran rapszodikus is vagyok- de néha teljesen igaz, hogy ami sok, az sok, főleg friss cuccokból:)

    VálaszTörlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...