2011. január 26., szerda

Zseb-éléskamra

Nem gondoltam volna, hogy ilyen nehéz lesz kiválasztani azt a pár alapvető élelmiszert, amit érdemes bespájzolni, mert én eleve spájzolós vagyok, és a szekrényünk roskadásig van a lassanként összegyűjtött finomságokkal. Ugyanis, amióta rákaptam a főzésre, ha valami bajom van, valami különleges alapanyaggal vagy fűszerrel örvendeztetem meg magam: a fűszerkészletem tekintélyesre gyűlt már, és én hiába imádom a csicseriborsót és van mindig, nem hiszem, hogy más értékelné. Így tehát kigyűjtöttem pár fontos dolgot- ami ismét csak soknak tűnhet, ha egy háromfős szoba mindhárom lakója maga feltankol belőlük, viszont ha összeállnak, remek baráti viszonnyá nőheti ki magát a pusztán gazdasági megfontolású közös kosztolás:)


A kép szar. 5mps kamerával rendelkezik ez a telefon és egyszerűen rossz képeket csinál. Mondjuk a neon jó sokat ront rajta, az tuti. Szóval ha nagyítotok, akkor bocsi a förmedvény zajosságért...
Menjünk balról jobbra.

- Fűszerek.
Belecsaptam, nekem egy teli cipősdoboznyi van, magyaros-görögös-indiai és egyebek. Hajja. Hosszas gyűjtögetéssel tettem szert rájuk. Na mindegy, a leggyakrabban használtak nálam a curry (legegyszerűbb, enyhén csípős madras curry), garam masala (indiai, kissé mézeskalácsra emlékeztető, izgalmas csípős fűszerkeverék), oregano, bazsalikom, kakukkfű, rozmaring, majoranna, gyros, só, bors, chili. A kevésbé megszállottak vehetnek olasz fűszerkeveréket meg sültcsirkét, és le van tudva, de igazából üvegekben sem kötelező tartani őket, ahogy én, a tasakban jól elvannak. Nem tökéletesen, de megfelel. Aromazárós tasak lenne a legtutibb, de olyan fűszerből kevés van.
- Cukor
- Olaj
Pont olívaolaj lett odatéve, na bumm. Nem használom sokat, csak ahol valóban számít az íze, de nem vagyok rá nagyon háklis. Sültkrumplit meg cigánypecsenyét nem sütök benne, mint Jamie Oliver. Sima étolaj. Semmi fölösleges fellengzősség.
- Ecet
Alma- és balzsamecettel rendelkezem, de ez újfent egyéni perverzió. Sima ételecet is emgfelel. Nem kell túl gyakran, max salátához, néhány levesbe-főzelékbe. Mégis kellemetlen, mikor pont az az íz hiányzik a zöldbabfőzelékből.
- Élesztő
Nem lehet folyton élesztőt tartogatni a hűtőben, ez tény. És az is, hogy az ember nem mindig tud annyire előre gondolkodni, hogy pont legyen, mikor kell. Ezért van a száraz élesztő, bár nem nagyon szeretem, kénytelen vagyok használni. Nem kel olyan látványosan és illatosan, mint a friss élesztő, de a sült tésztát tekintve már nem feltűnő a különbség.
- Sűrített paradicsom
KELL!! Mindig kell. Tésztaszósz, paradicsomleves, pizzamártás, melegszendvicskrém, mindenféle gyors dolog lehet belőle. Abszolút tuti keeper.
- Konzerv kukorica
Hát, egyértelmű, pizzára, tésztaszószba, salátának, levesbe, trallalalala.
- Bab, lencse
Konzerveset is lehet, sőt babból pl. az a praktikusabb, de a lencsét nem muszáj áztatni, elég csak tovább főzni. Nagy húszabáló magyar népség ezeket maximum füstölthúsos lencseleves, jókai bableves, lencsefőzelék-babfőzelék szerepkörben ismeri. Hát, nem helyes. A hüvelyesek iszonyat fontos anyagokat tartalmaznak (lásd: vegetáriánus étrend-beli szerepük), olcsóak!!!, finomak, kevéssel is jól lehet lakni, és nagyon, NAGYON változatosan el lehet őket készíteni. Egyétek őket. Jók.
- Tettem oda egy zacskós levest is, de elbújt. Vészhelyzetre, kizárólag.



- Száraztészta
Igen, abszolútum az antiszakácsok körében, heti menü otthoni maradék, otthoni maradék, otthoni maradék, ketchupos tészta, tejfölös tészta. Lehet az jobb is.
- Liszt
Mindig legyen! Nem is magyarázom.
- Rizs
Hát, ez egy kritikus dolog...rizsből kicsit sznob vagyok, bevallom. A scotti (classic) egy meglehetősen drága, de cserébe ÍZZEL rendelkező, remek textúrájú, kavicsokat és ágdarabkákat nem tartalmazó rizs. Mellesleg az egyetlen, amiből az átlag boltok polcain van kerekszemű. Én csak azt használom, mert más, mint a hosszúszemű, jobban fel tudom használni: rizottóhoz, sushihoz csakis a kerekszemű japonica-féle rizs jó. Arborio is jó, de az igazi a classic, rövidszemű, nem túlfőzve is kellemesen ragacsosra fővő rizs. Ebből nem engedek. Természetesen tarthattok zacskósat vagy fényezetlen b-igyót is, de abból nem lesz rizottó, se sushi, se jó tejberizs, csak egy kupac fehér izé. Jó még a tescos arborio, piros tasakja van. Abból is jól sikerült minden. Sajna ár-mennyiségben a scottinak alatta marad a kb. 500ft/ fél kg áron (scotti 650/kg). Állítólag a sparban is van spar-márkás kerekszemű rizs. még nem próbáltam.
- Zabpehely
NNa! újabb kritikus pont: igazi zabpehely. Angolul oatmeal, így többeknek lehet ismerős- ugyanis manapság itthon nem nagyon fogyasztják, csakis diétákkal és !!!BIJÓ!!! izékkel fémjelezve, így nem csodálom, hogy nem jön meg hozzá senki kedve. Pedig az angolok alapvető reggelije (jó, az angol konyháról alkotott önigazoló ítéleteket most hagyjuk:D), és egy igencsak jó húzás. Nem kell hozzá semmi. Vízben főzik, úgy lesz belőle kása, és semmi nem kell hozzá más. Esetleg egy kortynyi tej, méz vagy cukor. Recepteket majd írok. Tiszta rost, könnyen megy, aminek mennie kell. Rengeteg, folyamatos felszívódású energia- egy hatalmas tál zabkása után délután négyig el van az ember, suliban, dolgozni, egyéb. Tapasztalat. Nálunk sok fogy, és nagyon hasznos dolognak találom: ezért is vettem be ide.
Esetleg ha valaki igényli helyette, annak búzadara: tejbegríz is fantasztikus, minimálköltségű étel.
- Leveskocka
Jó, jó, tudom. Jóravaló ember le se írja a nevét, rá se néz, átkozza feltalálása óta, glutamátérzékenységet kap már csak a szagától is, és egybként is FUJ! na ne már. Egyrészt, ez itt nem egy olyan világ, ahol az ember csak úgy eltölt egy hétvégét alaplevet főzőcskézve. Másrészt, úgyis mindenki használja, hiába szidja, koliban meg aztán végképp. harmadrészt! Van teljesen természetes összetevőkből, tartósítószer, ízfokozó és színezék nélkül készült leveskocka is. az azért mindjárt más...DM-ben kapható, van zöldséges, csirkés és marhás, 6-os dobozka, 250, 30 és 400 forintért. És csak az van benne, ami kell: zsír, só, fűszerek, szárított hús. Senki ne mondja, hogy ez szar.
- Fokhagyma, vöröshagyma, krumpli
Egyértelmű, mindig jó, ha van pár darab.



Ami mindig jól jön még, az a tej (nálunk a koliban van automata, tehát el vagyunk kényeztetve...) és a tojás.
Fagyaszóban mindig van sütnivaló krumpli, csirkeszárny hetesével csomagolva, csirkemell felezve. Otthonról is ilyeneket érdemes hozni, fagyasztott kész kajákat én nem eszem meg, de ez finnyásság kérdése. ha lehet frisset főzni, inkább azt, mint a kiolvasztott, szétmállós káposztákat meg hasonló. Inkább alapanyagokat cipeljünk otthonról:)

Ennyi lenne. Jól elfáradtam. Jól kifejtettem a véleményem mindenféle dologban. Hah.
Né, odatettem a szójaszószt is. Nem is tudom már, hogy miért. Gyakran használom, az igaz.

4 megjegyzés:

  1. Még sosem figyeltem a DM-ben leveskockát, de ma megtekintem.
    És eddig ezt a rizst sem ismertem, hol is jutsz te ehhez? Bárhol lehet kapni?

    Én is hasonló dolgokat tartok otthon :) Anyáméktól mindig hozok házi száraz tésztát levesbe és más kajákba, így szerencsés vagyok, mert csak tarhonyát és spagettit kell vennem általában :)
    Így vagyok a paradicsomlével is :)

    Kész kaják közül csak töltött káposztát szoktam hozni, persze kizárólag főtlen állapotba, mert úgy még szétesés nélkül főzhető és fogyasztható.

    VálaszTörlés
  2. Egy tökvéletlen folytán fedeztem fel ezt a rizst, első sushiainkat arborioból készítettem, aztán teszkóban volt leárazva valami nagyonnagyon ez a rizs, 650ről 400re kb, és akkor vettünk, kipróbálni, hogy milyen, és azóta is marad ez. bár a 650, az kétségtelen, hogy húzós. szóval teszkó. ott amúgy meglepő, de a shinode japán rizs is csak 800 ft körül van, mindenhol máshol csak drágábban láttam még.

    VálaszTörlés
  3. A rákóczi téri kínaiban is 800 Ft 1 kg Nishiki sushi rizs, az szerintem jó ár érte.

    VálaszTörlés
  4. szerintem is! utánanézek majd:)

    VálaszTörlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...