2011. január 30., vasárnap

Gyömbér tribute post és gyömbérsör

Mint írtam, a telefonomat elnyelte a gsmszervizek sötét mélye, ki tudja, mennyi időre. Tehát spórolnom kell az eddig elkészített képekkel/bejegyzéstervekkel, mert gáz lesz, ha egy hónap múlva kapom csak vissza... meh.
Na mindegy. Ígértem egy gyömbér ismertetős bejegyzést, gyömbérsörrel. Íme!

GYÖMBÉR (zingiber officinale)
Kép forrása:Wikipedia        

A kurkuma és a kardamom rokona, a gyöktörzsét fogyasztják. Dél-Ázsiából terjedt el Észak-Afrikában, Ázsiában és Európában, majd szerte a világon. Friss, citrusos-csípős illata és íze van. Szárítva-őrölve fűszerként használatos, frissen főleg a keleti konyha használja, gyakran fokhagymával együtt, mert különleges ízt kölcsönöz, és szerintük a húst is puhítja. Teája torokfájásra, megfázásra kitűnő, de hányinger, tengeribetegség ellen is fogyasztják, sőt Kínában népi orvosságként szolgált az ájulásra, fuldoklásra. Ecetben eltéve savanyúság, a sushi hagyományos kísérője. Kandírozva gyümölcskenyér és sütemények dúsítója, de magában, édességként is eszik, főleg Angliában. Az angol konyhában leghíresebb megjelenési formája még a gingerbread cookie (ami inkább amerikai már) és a Parkin nevű melaszos-zabpelyhes piskótaszerű sütemény, aminek valami történelmi-politikai vonatkozása is van Yorkshire környékéről, de ebbe nem bonyolódok bele, mert minden oldalon mást olvastam eddig...
Világkörüli útján a gyömbér állítólag Jamaikát szerette meg legjobban, az onnan származót tartják a legjobb minőségűnek.
A gyömbérsört is Angliában találták fel, és hamar népszerű lett, ám mára csak üdítőként lehet kapni, kereskedelmi forgalomban igazi, alkoholtartalmú gyömbérsörről nem tudok. Elvileg gyömbérsörként adják a Canada Dryt és a Schweppes megfelelő verzióját, de ezeknek már semmi közük a valósághoz, víz, széndioxid, cukor, aroma és színezék, amiből állnak. Megelégelvén a műanyagot, valamint a házi, megvakulásveszéltől mentes alkoholkészítés titkát kutatva keresgéltem az igazi gyömbérsör receptjét. Néhány kudarc, néhány bepenészedett kanna, néhány felrobbant PET-palack. És jó sok elhasznált gyömbér. DE! sikerrel jártam. A tökéletes gyömbérsör receptje a birtokomban van!
És egye fene, megosztom. hiszen SÖR! SÖRT MINDENKINEK! juhú!

GYÖMBÉRSÖR (alkoholmentes)
Készülhet erjesztéssel és anélkül is, én az erjesztettet jobban kedvelem, szerintem egy kicsi élesztőíz mindenképpen kell bele. Deh ez egyéni ízlés kérdése.
Másfél literhez:
- Egy hüvelykujjnyi FRISS gyömbér
- fél csésze cukor
- fél citrom reszelt héja és összes leve
- 5-10 szegfűszeg
- negyed csomag sima sütőélesztő
- másfél liter víz

A gyömbért lereszelem, ahogy a citrom héját is, és egy KÉTLITERES üvegbe tuszkolom, ráöntöm a cukrot és a citromlevet is, pelepotyogtatom a szegfűszeget és az elmorzsolt élesztőt. ráöntöm a másfél liter vizet. Felrázom, hogy elkeveredjen és minden feloldódjon, aminek fel kell. Aztán összenyomom az üveget, hogy a lé feljöjjön a tetejéig, és így, összenyomva csavarom rá a kupakot. Ez azért kell, mert az élesztő jó sok széndioxidot fog eregetni, ezzel szénsavasítva az itókánkat, és felpuffasztja az üveget.
Egy napra kellemes meleg helyre teszem (a számítógép hűtőventillátora azt hiszem erre termett- kemény vaj puhítására és sörerjesztésre:D), majd óvatosan kinyitva (kihabzik, vigyázat!) kiöntöm, átszűröm. Aztán mehet a hűtőbe, ahol újra beszénsavasodik, de jóval kevésbé, mint előtte. Fogyaszható! Teljesen természetes. Hurrá! És fincsi:)
Aki nem élesztővel akarja, az csinálja szódával vagy bubis vízzel, de állnia kell pár órát, ettől függetlenül.

Amit vettem, pont olyan ízű volt, mint amilyen nekem szokott sikerülni, talán csak egy kicsit édesebb, és konzervízűbb. Sőt, merem állítani hogy az enyém még jobb is:)

GYÖMBÉRSÖR (alkoholos)
Jöjjön a nagyágyú! Ez sokkal több időt vesz igénybe, mint alkoholmentes társa, és több hozzá a felszerelés is- de szerintem igazán megéri.
- Őrölt gyömbérpor (jó sok kell belőle, kotányisat meg ilyeneket nem éri meg venni, mert nagyon kevés és nagyon drága. javaslom ismét a nagycsarnok aljában lévő ázsia boltot, ahol 100grammos gyömbér 330, félkilós 700 forint...elég a 100gr szerintem, én félkilósat vettem és már 4-5ször csináltam, mégis több, mint a harmada megvan még)
- Cukor (összesen kb. egy kiló) 200 ft
- szegfűszeg, olyan 20 db
- 2 citrom héja és leve
- borélesztő (direkt nem sörélesztőt írok, mert a bioboltokban kapható étrendkiegészítő, amit szintén sörélesztőként adnak, NEM az, és NEM jó! Egyébként meg ugyanaz a gomba mindegyik, tehát érdemesebb a borélesztőt célozni, azzal nem lehet mellélőni. Egyébként gazdaboltokban kapható, kb 200ft egy tasak. És nem kell belőle sok)

- Befőttesüveg
- ötliteres műanyag kanna (deszt.vizes, ásványvizes! Nehogy valaki egy ötliteres vénuszos kannában álljon neki!)
- vékony gumicső (praktiker, 100ft körül van métere, jó a vékony is, 1cmesnél meg végképp nem kell nagyobb)

Először is, a befőttesüvegben fél liter vízben elkeverek egy teáskanál élesztőt, 8tk. cukrot és 4 tk. gyömbért, és letakarom egy szalvétával. Szellőznie kell, ugyanis egyelőre az élesztőtenyészet nevelése a lényeg, és ehhez oxigén kell, viszont nem lenne jó, ha belepotyogna mindenféle muslinca meg ilyenek. Fedővel meg felrobbanna, mert széndioxidosítana. Meleg helyre költöztetem.
Ezt naponta 4tk. cukorral és 2 tk. gyömbérporral etetni kell, pár nap múlva hallható-látható, hogy életre kelt: Látványosan pezsegni és habzani fog. Egy hét múlva konyharuhán átszűröm, a kinyomkodott szárazanyag felét vízzel felöntve újabb alapot lehet indítani, újra ugyanúgy etetve, mint az előzőt. ebbe már nem kell élesztőt tenni.

Négy liter vizet az egy kilóból maradt cukorral, reszelt vagy zöldségpucolóval vékonyan leszedett citromhéjjal és a szegfűszeggel felteszem forrni. Ha felforrt, lezárom, és megvárom míg kihűl. Ez nagyon fontos, mert ha a forró cukoroldatba öntenénk bele az élesztős alapot, az élesztők elpusztulnának! Ezt a szirupot beleszűröm a kannába, beleöntöm az alapot is, és jól felrázom, hogy elkeveredjen minden. A kanna kupakjának közepét annyira kifúrom, hogy a cső jól beleszoruljon. Rácsavarom a kupakot, a cső másik végét pedig egy vízzel teli egénybe lógatom. Pár nap múlva észrevehető, hogy bugyogni kezd. Ez azért kell, mert az élesztő alkoholt a cukroból csakis akkor csinál, ha nincs elég oxigénje, tehát a kannát le kell zárni. Viszont nem szeretnénk, ha túlnyomás kerekedne és felrobbanna a kanna, ragacsos erjedt cukros trutymóval terítve be a szobát/konyhát. Ezért a kotyogó a túlnyomást kiengedi, de oxigént nem enged vissza. Tökéletes.
2-3 hét múlva lelassul és leáll a kanna bugyogása, ekkor fogyasztható a sör!
Hűtőben érdemes tartani, ásvványvizes üvegekbe kiporciózva. Érdemes viszonylag hamar meginni, mert miután az erjedés leáll, elkezd ülepedni és az már nem valami esztétikus.

Íme a gyömbérsör receptje, jövök még gyömbéres dolgokkal!

8 megjegyzés:

  1. Tavaly nyáron mézsört gyártottam.
    Idén majd ezt tesztelem :)

    VálaszTörlés
  2. igen, láttam a receptedet, nagyon tetszett mert izgat engem is egy ideje, csak sajnos egy kg méz elég durván drága, ha valakinek nicns forrása hozzá:(

    VálaszTörlés
  3. ja, meg, hány fokos lett sima sütőélesztővel? azt olvastam azzal max 2-3%osat lehet erjeszteni. borélesztő 6-7eset tud kb, és max 14-15ig bírja életben.

    VálaszTörlés
  4. És hogy mérted le? sűrűségből számoltad ki? én úgy próbáltam de nagyon pontatlan:(

    VálaszTörlés
  5. köszi, ki fogom próbálni :)
    minden megvan hozzá, csak rá kell szánni magam...
    jól hangzik a végeredmény és biztosan el fog fogyni :)

    VálaszTörlés
  6. na, most teljesen elvesztem élesztő témában.
    borélesztő? olyan is van. na, vajon honnan lőjjek olyant? s akkor most megyek, hátha Jucynál van olvasmány a mézsörről.

    VálaszTörlés
  7. gazdaboltokban lehet kapni, vetőmag/takarmánybolt is tartja szerintem. Ilyen boltok még budapesten is akadnak, de ha találtál igazi sörélesztőt, ami nem az étrendkiegészítő szerepkörben fut, akkor gondolom az is megfelel:) Azt hiszem, neten is megtaláltam, de persze csak egy tasak élesztőt nem éri meg netről rendelni...:) jucy a mézsört sima kenyérélesztővel csinálta, de azt olvastam, az a fajta élesztő csak 2-3%-ot bír erjeszteni. Alkoholban:) de én is kipróbálnám azt is, ha nem lenne ilyen drága a méz...:(

    VálaszTörlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...